Brug følgende tips og oplysninger til at hyre et
godt flyttefirma til en overkommelig pris i stedet for at lede efter et billigt flyttefirma, der måsle i sidste ende kan blive dyrere.
Introduktion
Det er sket masser af gange. Nogen skal flytte, og så vælger de det
billigste flyttefirma for at spare penge. De mindre erfarne flyttemænd tager dobbelt så lang tid om at flytte som et erfarent firma, og de kommer til at ødelægge noget undervejs. Nu skal kunden betale dobbeltpris og diskutere med en mindre pålidelig forretningsejer på grund af de beskadigede ejendele. Kunden ender for det meste med at beslutte, at de ødelagte ejendele ikke er besværet værd og siger til flyttefirmaet, at de ikke skal bekymre sig om det.
Sådan går det selvfølgelig ikke altid, men det sker utallige gange i løbet af et år.
Før vi går i gang, er der én ting, det er vigtigt at slå fast: Møbler kan blive beskadiget under en flytning. Dette kan ske for selv de bedste og allermest forsigtige flyttemænd. Hvis et flyttefirma kommer til at ødelægge noget, betyder det ikke, det er et dårligt firma. I 95% af de tilfælde, hvor møbler beskadiges, bør flyttefirmaet erstatte tabet samme dag. De sidste 5% kan omhandle beskadigelse af mere værdifulde sager, men disse skader bør også håndteres hurtigt og enkelt.
Det er ikke altid smart at vælge et billigt flyttefirma fra Roskilde området, blot for at spare penge. Nogle af de professionelle firmaer tilbyder rabatter eller reklamerer på andre måder for at få flere kunder, men husk på, at du får, hvad du betaler for. Tænk på, hvad en firmaejer inkluderer, når han fastsætter en timepris. Løn til flyttemændene, forsikringer, efteruddannelse, osv. Forskellen på et firma, der tager 900 kr./timen og et, der tager 1.300 kr./timen, ligger højst sandsynligt i den oplevelse, kvalitet og pålidelighed, firmaet tilbyder dig, såvel som i den ikke-eksisterende forsikring.
Lad os starte med en række simple spørgsmål, du kan stille flyttefirmaerne over telefonen, når du ringer og indhenter tilbud. Advarselssignaler vil også blive beskrevet.
Første gang du kontakter et flyttefirma:
* Fortæl, at du skal flytte, og at du har et par spørgsmål i forbindelse med flytningen.
Det er en god idé, at du får lidt at vide om firmaet, før du giver dem oplysninger om dig. De vil gerne have dig som kunde, men det står dig frit for at vælge et andet firma. Du skal ikke være bange for at fornærme dem. Hvis de bliver fornærmede over dine spørgsmål, er det ganske enkelt dem, der er noget galt med. Tag dig god tid – giv dem ikke lov til at presse dig. Hvis der er spørgsmål, de ikke kan svare overbevisende på, så bed om telefonnummeret på en, der kan.
* Hvor længe har du været i flyttebranchen? Hvor lang tid har du arbejdet her i Roskilde? Hvor længe har du arbejdet for dette flyttefirma? Tilbyder I virkelig problemfri flytning?
Ved hjælp af disse spørgsmål finder du frem til, hvad personen du taler med, mener. Bare slap af, og stol på din mavefornemmelse. Lyder alting til at være sandt og i orden?
* Forsikrer I alt det, der skal flyttes, uanset om det er en en flyttemand, der taber noget, eller bilen der kører galt osv.? Dækker i 100% ved ALLE skader, uanset hvor værdifuld den ting, der går i stykker, er?
Sørg for, at firmaets forsikring er solid og pålidelig. Det er de færreste Roskilde flyttefirmaer, der tilbyder fuld dækning som del af deres pris. Spørg derfor de enkelte firmaer, hvad deres forsikring dækker. Det er smartest at vælge et firma, der tilbyder fuld dækning under hele flytningen, også selv om det koster ekstra.
* Hvad er skadeserstatning? Jeg mener – hvis noget bliver beskadiget, hvornår får jeg så erstattet eller repareret
mine møbler?
Det er ikke så indviklet. Du skal have et kort og enkelt svar, og processen bør være enkel for både firmaet og dig. Problemet skal løses inden for en rimelig tidsperiode.
* Hvor meget erfaring har flyttemændene, der kommer til at stå for flytningen? Taler mindst én af dem dansk?
Det er en god idé at finde ud af, hvor længe flyttemændene har arbejdet som
professionelle flyttemænd og hvor lang tid de har været i Roskilde. Det skal de helst have gjort et par år. Der skal også helst være mulighed for, at du kan kommunikere med mindst én af flyttemændene i tilfælde af, at du har særlige ønsker eller bemærkninger.
* Hvis du indtil videre er tilfreds med det, du hører over telefonen, så spørg, hvilke oplsyninger de skal have fra dig for at kunne give dig et tilbud.
Bare slap af, og lad dem guide dig gennem processen. Det er gratis at modtage tilbud, og de fleste firmaer i Roskilde og omegn giver gerne
tilbud over telefonen.
* Er der nogen skjulte gebyrer? Kan jeg risikere at blive opkrævet mere eller mindre end, hvad tilbuddet lyder på?
Disse er de sidste og vigtigste spørgsmål. Hvis personen du taler med, er usikker på svarene, så bed om yderligere afklaring. Husk, at de har brug for dig som kunde – du kan sagtens finde et andet firma.
Hvis der ikke var nogen advarselssignaler i løbet af samtalen, så tillykke. Du har med stor sandsynlighed fundet et godt og pålideligt flyttefirma. Du skal ikke være bange for at udvide processen ud over Roskilde by, du kan også kontakte flyttefirmaer fra Svogerslev, Fløng eller Himmelev.
Spar penge
Nu kommer der et par tips til, hvad du kan gøre for at spare penge.
Flyttemændene vil sætte pris på, at du hjælper, også selv om det betyder, at de tjener færre penge. Tro det eller ej, men professionelle flyttemænd foretrækker at færdiggøre en flytning hurtigt i stedet for at bruge flere timer på at opnå en højere betaling.
* Forbered dig mentalt
Gå dit gamle hjem igennem, og sørg for, du ved, hvor alt skal hen, inden dit flyttefirma ankommer. Hvis du er mentalt forberedt, vil alting gå lettere, hurtigere og mere sikkert.
* Har du børn og/eller kæledyr?
Hvis du har børn og/eller kæledyr, så sørg for, at de blivet passet under flytningen. Hvis du ikke har mulighed for det, så husk på, at dørene skal stå åbne under flytningen, og flyttemændene vil muligvis have spørgsmål til dig undervejs.
* Kommunen
Det kan altid anbefales at kontakte Roskilde kommune for at sørge for, at alt er på plads med flytningen. Du kan komme i kontakt med dem her:
Roskilde Kommune
Rådhusbuen 1
4000 Roskilde
Tlf: 46 31 30 00
* Pakketips til flytningen – Sæt mærkater på kasserne
Hvis du pakker alt ned i kasser, så markér tydeligt, hvilket rum de skal flyttes til. Du kan også spare både tid og penge ved at få alle kasserne flyttet til det samme rum, f.eks. garagen. Dermed er det lettere for dit flyttefirma at håndtere dine ting.
* Sæt mærkater på møblerne
Du kan også spare meget tid ved at sætte mærkater på møblerne. Brug farvede mærkater eller klistermærker, eller i hvert fald noget, der tydeligt markerer, hvor møblerne skal hen, så flyttemændene ikke er afhængige af, at du skal fortælle dem, hvor alting skal hen. Hvis de ikke hele tiden skal spørge dig, vil alting gå hurtigere, og flyttetiden kan halveres.
* Tips til fraflytning – Organiser, og forbered dig
Er det ikke alting, der skal flyttes? Du kan spare en masse tid og penge ved tydeligt at adskille det, der skal flyttes fra det, der ikke skal. Hvis dette er for besværligt, så sæt mærkater på de møbler og kasser, der skal flyttes.
* Tilbyd flyttemændene drikkepenge for at flytte hurtigt – det kan gavne dig
Har du fået at vide, at flytningen tager 5-7 timer? Hvis du betaler timepris, så tilbyd hver flyttemand 300 kr. i drikkepenge, hvis de kan færdiggøre flytningen inden for 5 timer. Dette er blot et eksempel.
Vigtigt: Understreg, at du ikke vil have dem til at skynde sig, hvis det betyder, at noget går i stykker.